De Heus voeders





De Heus voeders is een internationale onderneming. De hoofadctiviteit is het produceren en verkopen van hoogproductieve voeders. In 1911 is het bedrijf opgestart en nu is het een van de grootste ondernemingen in de Nederlandse mengvoerindustrie. Door autonome groei en overnames is De Heus in Nederland gegroeit. Mede door de snelle uitbreiding buiten Nederland behoort De Heus tot de top 20 van diervoederleverenaciers in de wereld.
In 2011 produceerde De Heus Voeders meer dan 4,0 miljoen ton diervoeders in haar eigen productie locaties. In Nederland staan 8acht van de 28 productielocaties.  De Heus waarborgt de kwaliteit door de mengvoeders te produceren volgens de richtlijnen  van de kwaliteitssystemen GMP+. En er wordt voor de grondstoffeninkoop deelgenomen aan TrusQ. TrusQ is een samenwerkingsverband voor de waarborging van kwlaiteit bij de inkoop van grondstoffen.


Buiten Nederland heeft De Heus activiteiten in meer dan 35 landen, waaronder werkmaatschappijen in Polen, Rusland, Tsjechië, Egypte, Ethiopië, Zuid-Afrika en Vietnam. Tevens is De Heus actief op de Chinese markt. Daarnaast zijn we middels de export van concentraten actief op vele buitenlandse markten, de belangrijkste daarvan in Oost-Europa en het Midden-Oosten. Wereldwijd heeft de onderneming meer dan 2.000 medewerkers, waaronder 575 in Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ede.

De missie
Onze missie is om de continuïteit van het familiebedrijf De Heus te waarborgen en om een verdere groei in de diervoederbranche te realiseren op basis van onze visie en in overeenstemming met onze waarden, om op deze manier de ontwikkeling en vooruitgang van de landbouw te stimuleren in alle markten waarin we actief zijn.

De visie
Onze visie is om in de landen waar we actief zijn, leidende posities te behouden of op te bouwen op basis van onze kerncompetenties. Enerzijds door efficiëntie op basis van schaalgrootte. Anderzijds door toegevoegde waarde te maximaliseren op basis van onze kennis van nutritie, productie en veehouderij.

Het 7S-model  
Het 7S-model is bedacht door Mckinsey. Het is een analysemodel om een organisatie of bedrijf te beschrijven. Het is bedoeld om de organisatie van een bedrijf te controleren en als het nodig is verbeteringen of veranderingen voor te stellen. Het 7S-model  bestaat uit de zeven belangrijkste organisatie kenmerken. In figuur 1 staat het model met de zeven kernmerken.
In de volgende alinea's wordt de Heus belicht met behulp van het 7s-model van Mckinsey.

Structuur
Bij de Heus is en sprake van een duidelijke organisatiestructuur en iedereen weet wie zijn leidinggevende is. Het is een lijnorganisatie, want elke medewerker heeft slecht één leidinggevende boven zich. Er zijn wel heel veel lagen in het organisatiediagram van de Heus. Er zijn mensen op de verkoopafdeling en mensen als adviseurs. Daarnaast zijn er chauffeurs en andere arbeiders die ook deel uit maken van het organisatiediagram.
De heus is een besloten vennootschap, omdat het een familiebedrijf is.

Systemen
De communicatie tussen de verschillende afdelingen is niet zo als de Heus het voor ogen heeft. Vooral tussen de specialisten en hun afdeling zouden betere informatie- en communicatiestromen kunnen worden gecreëerd.

Stijl van management
Mede omdat er sprake van een familiebedrijf is, merk je de betrokkenheid van het management. Veel taken worden door de leidinggevenden gedelegeerd en promoties worden regelmatig mogelijk gemaakt. Ideeën van medewerkers worden serieus genomen en gestimuleerd.

Staf
Veel aandacht wordt besteed aan het opleiden van de medewerkers, hierdoor kunnen sommige vacatures ook intern ingevuld worden. De betrokkenheid van de medewerkers wordt hierdoor groter. Door een goed beoordelingssysteem te gebruiken worden de medewerkers gevolgd en aan de hand van de bijbehorende gesprekken wordt weer gecoacht.

Sleutelvaardigheden
De organisatie is vooruitstrevend en wil vanuit continuïteit een groter marktaandeel behalen. De specialisten bestaan aan de ene kant uit onervaren mensen die nog veel moeten leren en aan de andere kant oudere medewerkers die behoorlijk stug zijn en niet zo snel nieuwe dingen promoten. De nieuwere medewerkers zijn wel leergierig. De discipline van de specialisten is dus niet zo hoog.

Strategie
De onderneming wil doorgroeien en het marktaandeel vergroten. Dit willen ze mede bereiken door innovatief te zijn en de aanwezige kennis volledig te benutten. Ook wordt eventuele aankoop van marktaandeel niet uitgesloten. Groei is heel belangrijk.

Significante waarden
Omdat de ontwikkelingen in de veevoederbranche lastig te voorspellen zijn, is de visie maar ook de missie van de organisatie moeilijk SMART te maken. Er dient snel gereageerd te worden als er bepaalde situaties en kansen zich voordoen.Daarnaast is heel het team erg klantvriendelijk en helpt de klanten graag op weg.



Bronnen:
Mondelinge bron: Niels de Jong ( Werkzaam als adviseur bij de Heus voerders)
Digitale bron: http://www.de-heus.nl/Home_NL/default.aspx 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten